Nauka w Heliantusie
Jako zespół Szkoły Podstawowej Heliantus pragniemy inspirować naszych wychowanków do podejmowania samodzielnych wyzwań, rozwijania pasji, poszukiwania swojej drogi i czerpania radości z samego procesu uczenia się.
Proces uczenia się to przede wszystkim:
- umiejętności i wiedza, by przejść na kolejne etapy edukacji,
- uczestnictwo w różnorodnych przedsięwzięciach, doświadczanie wielu ciekawych form aktywności, by odnaleźć swoją pasję,
- integralny rozwój indywidualny oraz praca zespołowa,
- wspólne z nauczycielami poszukiwanie własnych mocnych stron i zdobywanie odwagi do prezentowania siebie,
- kształtowaniekompetencji przyszłości.
Podstawa programowa
Realizowana na podstawie wybranego przez nauczyciela programu i podręczników zatwierdzonych przez MEN, rozszerzona o dodatkowe treści:
- umiejętności i wiedza,
- postawy i wartości,
- doświadczanie i poszukiwanie,
- dla pierwszego etapu edukacyjnego (kl. I – III) – 20 godzin,
- dla drugiego etapu edukacyjnego (kl. IV– VIII) – 30-35 godziny,
- w klasach IV – VIII rozszerzony j. angielski (łącznie 6 godzin/tyg.), matematyka (5 godz./tyg.), informatyka (2 godz./tyg.)
- w klasach IV – VIII drugi język – hiszpański (2 godziny w tygodniu).
Program profilowy
Uzupełnienie podstawy programowej w ramach priorytetów Heliantusa.
Program profilowy klasy 1 – 3
ROZSZERZONY J. ANG.
Rozszerzenie z 2 h w podstawie programowej do 6 godzin lekcyjnych. W klasach I – III oparty na piosenkach, prostych rymowankach, budowaniu słownictwa, prostych konwersacjach ale także elementach projektu.
AUTOPREZENTACJE
Budowanie umiejętności autoprezentacji i ekspresji twórczej, zajęcia teatralno – muzyczne, projektowanie, podstawy marketingu, reklamy.
Poszukiwanie i rozwijanie swoich mocnych stron.
LOGICUS
Logiczne myślenie, precyzyjne wysławianie się, słuchanie i czytanie ze zrozumieniem – dla klasy 1.
Programowanie: Scratch, Baltie itp. – dla klas 2-3 na poziomie adekwatnym do wiedzy i umiejętności uczniów.
DZIECI JAK MY
Tematyka zajęć zależna od tematu rocznego (np. Cztery Żywioły, Czarodzieje Słów, Technika i wynalazki, Ekologika…). Odniesienie do otaczającego nas świata rzeczywistego, doświadczanie, poznawanie zagadnień poprzez działanie uczniów, wprowadzenie do eTwinning – tworzenia projektów ze szkołami w innych częściach Polski lun poza naszymi granicami.
STUDY HALL
Praca indywidualna w klasie: samodzielna praca dzieci, pomoc koleżeńska przy nauce, praca indywidualna nauczyciela z poszczególnymi uczniami. Rozwijanie uzdolnień dzieci oraz wyrównywanie szans edukacyjnych.
Program profilowy klasy 4 – 8
LANGUAGE EDUCATION – EDUKACJA JĘZYKOWA:
- metodologia CLIL (Content and Language Integrated Learning),
- metoda komunikatywna.
M C I – MATHEMATICS, COMPUTER, INFORMATION TECHNOLOGY:
- nauka programowania w języku formalnym (Python, JavaScript)
- szeroki zakres zastosowań matematyki i informatyki w życiu codziennym,
- umiejętność wyszukiwania i wykorzystywania informacji w sieci,
- wykorzystywanie umiejętności matematycznych i informatycznych w kształtowaniu umiejętności logicznego myślenia.
SCIENCE – NAUKA – CHEMIA, FIZYKA, MECHANIKA, ELEKTRONIKA, WYNALAZKI, MYŚL TECHNICZNA:
- ciekawość,
- poszukiwanie odpowiedzi,
- zadawanie pytań,
- doświadczanie,
- wiedza.
NAUKI HUMANISTYCZNE – (LITERATURA, KULTURA OGÓLNA, TEATR, FILM, OPERA, KSIĄŻKA, HISTORIA…)
„Człowiek zdobywa wiedzę przede wszystkim poprzez język. Nauczanie języka ojczystego tworzy fundament ogólnego rozwoju ucznia, jest pomocą w kształtowaniu osoby ucznia, stanowi główny punkt odniesienia całej edukacji szkolnej – wychowania i kształcenia”
ART EDUCATION – ARTS & MUSIC:
- aktywność: plastyczna, muzyczna, taneczna,
- praca w grupie,
- rozwijanie indywidualnych uzdolnień,
- autoprezentacja.
SPORT I ZDROWIE:
- zabawa,
- bezpieczeństwo,
- różnorodność,
- wiedza (sports and secrets of the human body),
- rywalizacja,
- fair play.
Zajęcia fakultatywne
Bogaty program zajęć nastawionych na ciekawe wypełnienie czasu spędzanego przez uczniów na świetlicy. W każdym roku – szkolnym opracowywany jest również jako odpowiedź na potrzeby i zainteresowania uczniów.
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE:
- malarstwo/rysunek/grafika,
- zespół muzyczny Helifunk,
- chór szkolny
- zajecia fletowe
- koło teatralne
- hand made
ZAJĘCIA SPORTOWE:
- piłka nożna,
- biegi na orientację,
- unihokej,
- koszykówka.
ZAJĘCIA WSPIERAJĄCE DOSKONALENIE JĘZYKOWE:
- YMC – Young Masters Club
- English Tech – koło techniczne po angielsku
- English Gym – zajęcia sportowe prowadzone w języku angielskim
INNE:
- koło kulinarne,
- szachy,
- nauka gry na instrumentach muzycznych (pianino, gitara, inne).