„Dla dziecka każdy dzień to tajemnica
— pełna nowych dźwięków, obrazów i emocji.
Choć nie zawsze potrafi je nazwać, czuje je całym sobą.
Gdy obok ma kochającego dorosłego,
świat przestaje być chaosem —
staje się miejscem, które można zrozumieć,
pokochać i w którym można się rozwijać.”
/M. M. Bachańska – mentor, trener, pedagog specjalny/
Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej to dla dziecka niezwykle istotny i przełomowy etap w jego rozwoju. Wiąże się on często z zasadniczą zmianą dotychczasowego stylu życia oraz nowymi wyzwaniami emocjonalnymi i społecznymi. Do przedszkola trafiają dzieci o różnym poziomie gotowości i zdolności adaptacyjnych – dla wielu z nich jest to pierwsze dłuższe rozstanie z domem, rodzicami oraz pierwszy kontakt z rówieśnikami i nowym środowiskiem grupowym.
Proces adaptacji do przedszkola przebiega u dzieci bardzo indywidualnie – jedne przystosowują się stosunkowo łatwo, inne napotykają na poważniejsze trudności. Na podstawie wieloletnich obserwacji zachowań dzieci i ich opiekunów w początkowym okresie uczęszczania do przedszkola pojawiło się pytanie: „Jak efektywnie wspierać dziecko w procesie adaptacji do nowego środowiska przedszkolnego?”
W odpowiedzi na tę potrzebę został opracowany program adaptacyjny dla dzieci pod nazwą „Idę do przedszkola z MISIEM HELIANTUSIEM”. Głównym elementem programu jest wprowadzenie maskotki – misia, który towarzyszy dziecku podczas pobytu w przedszkolu. Miś pełni funkcję emocjonalnego wsparcia, pomagając dzieciom przezwyciężyć lęk związany z rozłąką z rodzicami oraz adaptować się do nowego otoczenia. Dzięki obecności misia dziecko zyskuje poczucie bezpieczeństwa, łatwiej radzi sobie z emocjami, a także uczy się opiekuńczości poprzez odgrywanie różnych ról, takich jak pocieszyciel, towarzysz czy opiekun.
Zajęcia adaptacyjne mają na celu ułatwienie dzieciom i rodzicom rozłąkę, przyzwyczajenie do przestrzeni przedszkola, kolegów i koleżanek, wychowawcy oraz do zasad i ram, które organizują życie przedszkolne.
W pierwszym tygodniu rodzice zaproszeni są do wspólnej zabawy i pracy z dziećmi. W drugim tygodniu zachęcamy rodziców by, elastycznie reagując na zachowania dzieci, uczestniczyli w zajęciach pasywnie, jako obserwatorzy. Jeżeli dziecko dobrze się bawi i widać, że czuje się bezpiecznie rodzice mogą zostawić dziecko z wychowawcą i wyjść poza salę. Na początku każdego dnia pojawi się informacja, w jaki sposób tego dnia rodzice mogą uczestniczyć w zajęciach. Wychowawcy będą na bieżąco wspierać rodziców i dzieci.
Pierwsze tygodnie września, czas kiedy nowi przedszkolacy wchodzą w świat przedszkola to zwykle trudny okres zarówno dla dzieci jak i dla ich rodziców. Dla dzieci wszystko jest nowe i często onieśmielające. Rodzice również są zwykle pełni obaw, czy ich dziecko poradzi sobie z emocjami. Ale budujemy relacje z rodzicami na zasadzie zdobycia zaufania co do profesjonalizmu naszej pracy. Dlatego przy obopólnej otwartej współpracy szybko zyskujemy harmonię i spokój.
ADAPTACJA 2025/2026 🐻
Miesiąc |
Działania adaptacyjne |
Maj – sierpień (godziny przyjęć przez dyrektora: 11.00. -14.00. pn.-pt.) |
Rozmowy indywidualne z dziećmi i rodzicami podczas zapisów do przedszkola. Zwiedzanie sal, szatni, łazienek. Obserwacja zabaw starszych dzieci. |
Maj- sierpień po umówieniu telefonicznym 728 959 122 lub drogą mailową biuro@heliantus.pl |
Dzień otwarty – spotkania dzieci z nauczycielami i rówieśnikami. Wspólne zabawy i zajęcia z rodzicami. |
Maj – sierpień |
Spotkanie informacyjne z dyrektorem, specjalistami (psycholog, logopeda). Przedstawienie programu adaptacyjnego i rytmu dnia. |
Sierpień druga połowa |
Spotkania integracyjne dzieci i rodziców: „Bawimy się razem”. Przypomnienie przestrzeni przedszkola. Zajęcia z zakresu ekspresji ruchowej i emocjonalnej. |
Wrzesień |
Wejście w codzienność przedszkolną: „Idę do przedszkola z misiem ”. Praca z Misiem Heliantusiem, piosenki adaptacyjne.. Stopniowe rozstania z rodzicami. |
TERMIN ADAPTACJI: 18.08 – 29.08. 2025 GODZ. 10.00.- 12.00. 🐻
HARMONOGRAM PIERWSZYCH DNI (TYGODNI) ADAPTACJI
Etap |
Czas trwania |
Formuła |
Uwagi dla nauczyciela |
Etap 1: „Razem z mamą i tatą” |
2–3 dni (lub dłużej, indywidualnie) |
Dziecko + rodzic + miś. Rodzic obecny w sali, siada z dzieckiem na dywanie. |
Zero presji. Czas na swobodne poznanie przestrzeni, nauczyciela i innych dzieci. Miś „wita” dzieci, pokazuje salę, kąciki. |
Etap 2: „Na chwilę bez mamy” |
3–5 dni |
Rodzic wychodzi na 5–15 minut i wraca – rytualnie. |
Wprowadzenie codziennego rytuału: piosenka na pożegnanie, przytulenie misia, obietnica „wracam po Ciebie”. |
Etap 3: „Zostaję z Heliantusiem” |
1–2 tygodnie |
Krótkie pobyty samodzielne – 1 do 2 godzin, najlepiej rano. |
Nauczycielka ma swojego misia, który symbolicznie „opiekuje się” dziećmi. Obecność dużych miękkich poduszek, koców – dużo czułości i dotyku. |
Etap 4: „Już jestem przedszkolakiem” |
po 2 tygodniach |
Wydłużenie pobytu do 3–6 godzin i więcej |
Wprowadzenie prostych rytuałów dnia: powitanie, kółko poranne, zabawy przy muzyce. Pierwsze krótkie zajęcia plastyczne. |