Program małego przedszkolaka (2 i 3 latki) 

Okres pobytu 3-latków w przedszkolu jest czasem łączenia wysiłków rodziców i nauczycieli we wspólnej opiece nad dziećmi. Przedszkole zapewnia środowisko, w którym dziecko ma możliwość nawiązania serdecznej, ciepłej więzi z opiekunem umożliwiającej dziecku zbudowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania. Nauczyciel, mając pod swoją opieką tylko kilkanaścioro dzieci jest w stanie każdemu dziecku poświęcić czas indywidualnie oraz reagować natychmiast na potrzeby każdego malucha.

Bezpieczny, w poczuciu zaufania, mały przedszkolak wkracza w okres tworzenia poczucia własnej niezależności i autonomii. Umiejętności związane z zachowaniem higieny, samodzielnym ubieraniem się i samodzielnym jedzeniem są kształtowane indywidualnie - w swoim tempie dla każdego dziecka, w ścisłej współpracy z rodzicami. Rozwój sfery społecznej dziecka wspierany jest przez stworzenie możliwości wspólnej zabawy w grupie jak i poprzez zapewnienie dzieciom powtarzalnych zabawek by mogły bawić się równocześnie obok siebie w ramach grupy. Wiele uwagi poświęca się rozwojowi języka. Kontakt z nauczycielem i rówieśnikami, proste książki i obrazki, muzyka, puzzle i duża ilość ruchu pozwalają doświadczać świat wszystkimi zmysłami. Cierpliwi i konsekwentni wychowawcy stwarzają dzieciom możliwości samodzielnego wymyślania i spontanicznego prowadzenia zabaw. Odkrywanie na własną rękę, naśladownictwo i powtarzanie umożliwiają dzieciom doświadczać poczucia własnej autonomii i sukcesu.

Program dużego przedszkolaka (4, 5 i 6-latki)

Głównym celem tych grup wiekowych jest pobudzanie budowania silnego poczucia własnej wartości i świadomości własnej osoby. Nasz program ukierunkowany jest na zaspakajanie potrzeb poszczególnych dzieci, jak i całości grupy. Podstawy języka - wypowiadanie się i słuchanie, wprowadzenie do czytania i pisania, elementy nauk przyrodniczych, pojęć matematycznych, muzyki, sztuki, gotowania, działalności twórczej tworzą część naszego programu. Wierzymy że właśnie zabawa w gronie innych dzieci jest dziecka podstawowym narzędziem nauki. Wiedzę na temat otaczającego go świata dziecko chłonie gdy ma szansę go odkrywać i badać w środowisku dającym mu poczucie bezpieczeństwa.

Współżycie w grupie jest jednym z bazowych elementów programu dużego przedszkolaka. Zachęcamy dzieci do dzielenia się i zabaw grupowych równocześnie szanując potrzebę każdego dziecka na czas tylko dla siebie. W przedszkolu obowiązują zasady, które porządkują życie dzieci w grupie i dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Kiedy zasady są przekraczane rozmawiamy z dzieckiem i ukierunkowujemy w stronę odpowiedniego zachowania dając mu czas na samodzielne przemyślenie sytuacji.

5 i 6-latki to grupa przygotowująca się do nauki w szkole. W ich programie poza elementami ściśle dydaktycznymi (m.in. podstawy języka, matematyki, przyrody) silnie akcentowane jest pobudzanie obowiązkowości, systematyczności i samodzielności tak by dzieci, wchodząc w mury szkolne, potrafiły sprostać zarówno zajęciom w szkole jak i samodzielnej pracy w domu.

Liczebność grupy przedszkolnej

Liczba dzieci w jednej grupie wynosi maksymalnie 18 dzieci. Jest to liczebność grupy, która z jednej strony jest na tyle mała by nauczyciel był w stanie nawiązać indywidualny kontakt z każdym dzieckiem, z drugiej zaś strony na tyle liczna by dzieci wchodząc w różnorodne interakcje z innymi dziećmi miały szansę nauczyć się współżycia w grupie.

W jednej grupie znajdują się dzieci mniej więcej w podobnym wieku, niemniej w grupie np. 4-latków może się zdarzyć, że znajdzie się dziecko zarówno 3-letnie jak i 4,5-letnie. Każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie, wiek kalendarzowy dziecka nie musi być zbyt dokładnym miernikiem poziomu rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego czy intelektualnego dziecka. Dlatego też dużą wagę przykładamy do dobrej znajomości indywidualnych potrzeb każdego wychowanka i bliskiego kontaktu wychowawcy z każdym dzieckiem.



Wykonanie strony:
Atinea - systemy obiegu dokumentów